Hoofdmenu

Nieuws:

SMF - Just Installed!

Jaarwisseling 1981 / 1982

Gestart door SrCl2, feb 21, 2026, 02:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

SrCl2

December 1981 was een vrij koude maand. Voor het eerst sinds jaren hadden we dat jaar een witte kerst.

Kerstmis kon me destijds eerlijk gezegd weinig bekoren, ik verlangde uiteraard veel meer naar oudejaarsavond. In 1981 mocht vuurwerk nog van 27 december t/m 31 december verkocht worden (behalve op zondag). 27 december 1981 viel echter op een zondag, dat betekende dus nóg een dag langer wachten...

Omdat de fietsenmaker in ons dorp woekerprijzen hanteerde, hebben wij ons vuurwerk dat jaar in een naburig dorp gehaald. In 1981 was ik slechts 10 jaar oud, dus ging mijn moeder mee naar de vuurwerkwinkel. Op 28 december 1981 stapten we dan eindelijk in alle vroegte op de fiets. Vuurwerk bestellen was toen nog niet de gewoonte, dus in de vuurwerkwinkel aangekomen kon je pas bepalen wat je graag wilde hebben.

Voor zover ik mij kan herinneren heb ik toen de volgende artikelen gekocht:
- Een Happiness-fontein van Red Lantern;
- Enkele kleine fonteintjes (Tri Colour etc. van Horse Brand);
- Een aantal luchthuilers-met-knal;
- Een potje rood Bengaals vuur;
- Een paar losse pakjes Astronauten van Schuurmans Leeuwarden;
- De prachtige Red Azalea van Red Lantern;
- Een grote groene vuurpijl waarvan ik de naam niet meer weet;
- 1 Hovering Swallow-raket van Flower Basket;
- Een paar pakjes Moon Travellers van Red Lantern (mét flitskruit);
En als klapstuk de prachtige Stern Rakete van Weco die maar liefst f7,50 kostte. In totaal moest ik ruim f21,- betalen, best veel geld voor iemand die maar f1,- zakgeld per week kreeg (gelukkig had ik een goed kerstrapport).

Thuis aangekomen stalde ik het vuurwerk uit, 's middags kwam ik in het dorp wat klasgenoten tegen die allen vuurwerk bij zich hadden en dat ook afstaken. Uiteraard kon ik niet achterblijven en al gauw was ik al bijna door mijn gehele knalvuurwerkvoorraad heen. Ook de Red Azalea moest eraan geloven, alsmede de grote groene vuurpijl waarvan ik me de naam niet meer kan herinneren. 's Avonds zag ik tot mijn grote schrik dat ik al een groot gedeelte van mijn vuurwerkvoorraad had afgestoken. Een knagend gevoel van spijt maakte zich van mij meester. Het was immers pas 28 december!

De dagen erna heb ik dan ook helemaal geen vuurwerk afgestoken (wát een zelfdiscipline vergde dat, pfff).
Op 01 januari 1982 nét na 00:00 uur liet ik de Stern Rakete van Weco het luchtruim kiezen...

Martin

SrCl2,

Toch geweldig dat je deze details na meer dan 40 jaar nog kunt reproduceren. Ik ga ook volledig met het gevoel mee. We kennen het allemaal. jong en te weinig vuurwerk om de dag(en) door te komen.

Gaaf.

gr.